فرآیند بازرسی کندو و آنچه باید به دنبال آن باشید


 

آیا کنجکاو هستید که در داخل کندوی خود چه می گذرد؟ یا شاید می خواهید سلامت کندو و زنبورهای عسل خود را ارزیابی کنید؟ نگاه کردن به داخل تنها راه برای فهمیدن است و این بدان معناست که زمان بازرسی کندو فرا رسیده است!بازرسی کندو زمانی است که کندو را باز می کنید و زنبورها و شرایط زندگی آنها را نگاه می کنید. این می تواند در مورد وضعیت کندو و سالم بودن زنبورها اطلاعات زیادی به شما بدهد. همچنین یک فرصت عالی برای بررسی آفات و بیماری ها است.

؛؛ فرآیند بازرسی کندو بسته به نوع کندو و میزان تجربه شما می تواند متفاوت باشد. این راهنما شما را با اصول اولیه کارهایی که باید انجام دهید و آنچه را که باید جستجو کنید آشنا می کند. برای یادگیری بیشتر خواندن را ادامه دهید!

چرا بازرسی کندو ضروری است؟
برای ارزیابی قدرت و سلامت کلنی یا تعیین اینکه آیا کلنی ذخیره کافی برای زنده ماندن در زمستان دارد یا خیر، باید کندوهای زنبور خود را بازرسی کنید. بازرسی همچنین می‌تواند تعیین کند که آیا ملکه در حال تخم‌گذاری است یا خیر، به دنبال شواهدی مبنی بر بیماری یا آفات و بررسی دزدان عسل است.

کندوها طوری طراحی شده اند که زنبوردار بتواند به راحتی آنها را باز کند و بدون آسیب رساندن به زنبورها آنها را بررسی کند. بازرسی ها باید به طور منظم، حداقل یک بار در ماه، در طول بهار و تابستان که کلنی به طور فعال در حال رشد است، انجام شود. همچنین، قبل از زمستان بازرسی کنید تا مطمئن شوید که کلنی ذخیره کافی برای عبور از زمستان دارد.

فرآیند برداشتن قاب ها و باز کردن کندو
پیروی از روند زیر به شما کمک می کند تا به طور ایمن و موثر کندو خود را برای بازرسی باز کنید. چه کندوی لانگستروت باشد و چه کندوی دیگر، شما می توانید از این روش استفاده کنید.

1. تجهیزات حفاظتی خود را قرار دهید
با پوشیدن لباس زنبورداری ، دستکش شروع کنید. همچنین ایده خوبی است که در صورت تحریک زنبورها یک دودی آماده استفاده کنید. استفاده از تجهیزات حفاظتی به شما کمک می کند تا از گزش در امان باشید.

2. قاب اول را خارج کنید
شروع بازرسی با برداشتن قاب اول یک ایده خوب برای مطلع شدن از سلامت کندو مهم است. می توانید از دیواره کندو برای تکیه دادن قاب ها استفاده کنید ، اولین قاب را به آرامی بیرون بیاورید و آنرا کنار بگذارید ، حتی اگر زنبورها هم روی آن باشند اشکالی ندارد. می توانید قاب را به کندو تکیه دهید یا از یک نگهدارنده قاب برای این کار استفاده کنید. از اهرم کندو برای شل کردن قاب دیوار استفاده کنید. سپس قاب را بلند کرده و کنار بگذارید.

3. حرکت از طریق کندو
قاب دو را با اهرم کندوی خود به آرامی بیرون بیاورید و آن را به شکافی که اکنون باز است، جایی که قاب یک بود، بکشید. این به شما فضای بیشتری برای برداشتن قاب بدون آسیب رساندن به زنبورها می دهد. قاب را قبل از برگرداندن آن به نقطه اصلی خود در کندو، نزدیک به دیوار (اما نه چسبیده) به طور کامل بررسی کنید. پس از اتمام بازرسی قاب ها را روی زمین قرار ندهید.

این فرآیند را برای هر ده قاب تکرار کنید، قاب بعدی را که باید بررسی شود به شکاف باز منتقل کنید. همیشه قاب‌های بازرسی شده را به‌خوبی به قاب‌هایی که به‌تازگی بازرسی شده‌اند، بچسبانید. می توانید با استفاده از چشمان خود پیشرفت را زیر نظر بگیرید تا ببینید که چگونه قاب ها به تدریج به هم نزدیک می شوند.

4. نگه داشتن موقعیت قاب
برای بازرسی صحیح یک قاب، باید آن را به طور ایمن توسط زبانه های دو طرف نوار بالایی نگه دارید. قاب را به صورت عمودی بچرخانید تا بتوانید تمام اضلاع آن را ببینید. همانطور که در حال ورق زدن صفحه یک کتاب هستید، به آرامی کادر را به حالت افقی برگردانید. اکنون باید بتوانید طرف دیگر قاب را ببینید.هنگام بازرسی قاب اطمینان حاصل کنید که خورشید پشت سر شما باشد و روی شانه شما بتابد. این به روشن کردن جزئیات در اعماق سلول ها مانند تخم ها یا لاروهای کوچک کمک می کند.

در هنگام بازرسی چه مواردی را رعایت کنیم؟
عوامل متعددی می تواند بر سلامت کندو تأثیر بگذارد. بازرسی‌های منظم به زنبورداران اجازه می‌دهد تا مشکلات احتمالی را قبل از جبران‌ناپذیر شدن شناسایی و برطرف کنند. هنگام بازرسی کندوی زنبور عسل، چندین جزء کلیدی وجود دارد که باید به دنبال آنها باشید:

1. ورودی کندو را مشاهده کنید
ورودی کندو محل رفت و آمد زنبورهاست. همچنین شاخص مهمی برای سلامت کندو است. یک کندو سالم دارای یک دسته کوچک از زنبورها در نزدیکی ورودی خواهد بود که به آن زنبورهای نگهبان می گویند. این زنبورها از ورودی کندو محافظت می کنند و از مهاجمان خارجی جلوگیری می کنند.

درگیری و مبارزه در میان زنبورها معمول نیست اما اگر حشره دیگری بخواهد وارد کندو شود ممکن است درگیری رخ دهد. اگر مشاهده کردید که زنبورها در ورودی کندو در حال مبارزه هستند، این می تواند نشانه ای از حمله آفات یا انگل ها یا غارت زنبورها باشد. دیدن زنبورهای مرده در نزدیکی ورودی کندو می تواند طبیعی باشد، زیرا تعدادی از زنبورها بطور روزانه می میرند. با این حال اگر تعداد غیر طبیعی زنبورهای مرده وجود داشته باشد، این می تواند نشانه ای از مشکل دار بودن کندو باشد.

2. وضعیت ملکه زنبور عسل خود را بررسی کنید
در اولین بازرسی کندو بعد از اسکان ، باید وضعیت ملکه خود را بررسی کنید. اگر یک بسته زنبور عسل با یک ملکه جفت خورده و چند زنبور همراه در یک قفسک را خریداری کرده اید، باید توجه کنید که تنها 4 تا 5 روز طول می کشد تا ملکه از قفس خود رها شود.ولی با این حال باید تأیید کنید که او آزاد شده است و توسط کندو پذیرفته شده است. در غیر این صورت کندو شما مثمر ثمر نخواهد بود.

برای بررسی اینکه آیا ملکه آزاد شده است، او را در میان زنبورهای دیگر جستجو کنید. یافتن یک زنبور خاص در بین هزاران زنبور ممکن است دشوار باشد، اما زنبورداران با گذشت زمان در این کار مهارت پیدا می کنند. ملکه معمولاً در نزدیکی قاب مولد یافت می‌شود، ولی با این حال او می‌تواند در هر جایی از کندو باشد.

هنگام برداشتن و تعویض قاب ها در حین بازرسی، مراقب باشید که ملکه به طور تصادفی کشته نشود. گاهی اوقات یافتن ملکه غیرممکن می شود، اما می توانید به جای آن به دنبال شواهدی از حضور او باشید. این علایم شامل تخم در یک قاب یا تعداد زیادی لارو جوان است. اگر یکی از اینها را پیدا کردید، نشانه خوبی است که یک ملکه سالم و مولد دارید.

3. قاب ها را بررسی کنید
قاب ها تکیه گاه ساختاری کندو و محل زندگی زنبورها و ذخیره عسل خود هستند. برای بررسی قاب ها، از اهرم کندو استفاده کنید تا آنها را با دقت شل کنید. مراقب باشید در حین انجام این کار هیچ زنبوری را له نکنید.هنگام بررسی قاب ها، به دنبال شواهدی از بچه دار شدن باشید. این لارو زنبور عسل است که به زنبورهای بالغ تبدیل می شود. تخم ها توسط ملکه گذاشته می شود و زنبورهای کارگر از آنها مراقبت می کنند. مشاهده شواهدی از مولدین نشانه خوبی از سلامت و شکوفایی کندو است.

یک الگوی مولد خوب برای یک کندو سالم ضروری است. تخم‌ها باید با فاصله مناسب و با موم پوشانده شوند. اگر بچه ها کلاهک خوبی نداشته باشند، این می تواند نشانه ضعیف بودن کندو و استرس باشد. چند سلول خالی طبیعی است، اما تعداد بیش از حد آنها می تواند نشان دهنده مشکل درار بودن ملکه باشد.

4. یکنواختی نوزادان را تحلیل کنید
لانه یک زنبور نر بزرگتر از لانه زنبور کارگر است و سرپوش آن به طور قابل توجهی از دیواره سلولی بیرون زده است. آنها اغلب به شکل گنبد توصیف می شوند. زنبورهای نر مانند زنبورهای کارگر عسل جمع آوری نمی کنند. طبیعی است که در طول فصل گرم سال در کلنی خود مقداری از نوزادان زنبور نر را داشته باشید که معمولاً لانه های در لبه‌های بیرونی قاب های مولد یافت می‌شوند.

اما در صورتی که شما تعداد زیادی زنبور نر را در کندو داشته باشید، نشان دهنده مشکل است. این مشکل هم زمانی اتفاق می افتد که ملکه جفت خورده اسپرمش تمام شود. بدون اسپرم، او فقط می تواند تخم های بارور نشده ای بگذارد که به زنبورهای نر تبدیل می شوند. بنابراین اگر تعداد زیادی از لانه های  زنبور نر را در کنار تعداد کمی لانه کارگر معمولی مشاهده کردید، نشان دهنده یک ملکه شکست خورده است.

5. وضعیت شانه را ارزیابی کنید
برای بازرسی توجه به شانه ها و وضعیت آنها مهم است. اگر کلنی جدید است، مشاهده کنید که آیا آنها شانه را به خوبی روی پایه می سازند یا خیر. در کندو به دنبال شانه ای باشید که رنگ آن بسیار تیره است ، این شانه ممکن است برای فصل آینده نیاز به تعویض داشته باشد.

در برخی موارد، زنبورها شانه را در مکان‌هایی می‌سازند که مورد انتظار یا خواسته نیست. با این حال زنبوردار باید بتواند کندو را بازرسی کند. اگر چیز غیرعادی دیدید، دقیق تر نگاه کنید. به عنوان مثال اگر اخیراً کندو خود را ملکه دار کرده اید ، ممکن است کمی شانه ناجور در اطراف آن پیدا کنید. در این مورد، شانه را بردارید و چینش آنرا مرتب کنید.

6. به The Plastic Foundation توجه کنید
در برخی از کندوها ممکن است متوجه شوید که زنبورها شروع به ساختن شانه روی برگه پلاستیکی کرده اند. این بیشتر در مورد پایه های پلاستیکی اتفاق می افتد، اما می تواند با استفاده از برگه های مومی نیز رخ دهد.اگر زنبورهای شما حجره هایی می‌سازند که به سختی به پایه متصل می‌شود، مهم است که آن را به سرعت خراب کنید. در غیر این صورت، ملکه در شانه تخمریزی کرده و تمیز کردن هرزه بافی را دشوارتر می شود.
برخی از زنبورداران برای تشویق زنبورها به استفاده از برگه های پلاستیکی، موم زنبور ذوب شده را روی آنها می‌کشند. این به زنبورها کمک می کند که برگه را به عنوان پایه ای مناسب برای شانه خود ببینند.

7. بازرسی در طول فصل بچه دهی
اکثراً کندوهای ایجاد شده فقط نیاز به بازرسی ماهانه دارند. با این حال در ماه های اولیه سال هوای گرم تغییر می کند و به عنوان فصل بجه دهی شناخته می شود. در طول بهار، احتمال بچه دهی بیشتر است، بنابراین باید هر 2 هفته یک بار کلنی های زنبور عسل را که زمستان گذران شده اند، بررسی کنید. به دنبال نشانه های بچه دهی یا رشد سلول های ملکه باشید.

اگر یک کلنی بسیار قوی است، به دنبال فنجانک ها یا شاخون های ملکه باشید. این نشانه مطمئنی است که کلنی در حال آماده شدن برای بچه دهی است. از بین بردن سلول های ملکه قبل از بررسی کامل توصیه نمی شود. ممکن است ملکه کندو شما قبلاً کندو را ترک کرده باشد.

سوالات متداول
1. بهترین زمان روز برای باز کردن کندو چه زمانی است؟
صبح زود یا اوایل بعد از ظهر بهترین زمان برای باز کردن کندو است. اکثر زنبورهای کارگر چراگر بالغ در این مدت در حال جمع آوری غذا برای کلنی هستند، به این معنی که زنبورهای مسن کمتری در کندو وجود خواهند داشت تا به حضور شما در کلنی اعتراض کنند. اگر مجبورید عصرها با زنبورها کار کنید، آهسته پیش بروید و از دود خنک دودی خود برای آرام کردن کلنی استفاده کنید.

2. حداقل دما برای بازرسی چقدر است؟
از آنجایی که حشرات خونسرد هستند، برای تنظیم گرمای بدن خود به دمای اطراف خود متکی هستند. این امر به ویژه برای زنبورهای عسل در زمانی که نیاز دارند نوزادان خود را در زمستان گرم نگه دارند بسیار مهم است. دمای ایده آل برای باز کردن کندو 15 درجه سانتیگراد است. هر چه هوا سردتر باشد ،  خطر مرگ برخی از بچه زنبورها را بیشتر می کند.

3. آیا بررسی کندو باعث استرس زنبورها می شود؟
بله، بازرسی مطمئناً می تواند باعث استرس زنبورها شود. هر زمان که کندوی عسل را باز می کنیم و به اطراف می چرخیم، زنبورها آشفته می شوند. این به این دلیل است که طبیعی نیست که آنها کندو را با یک انسان غول پیکر که به درون نگاه می کند باز کنند. استرس ناشی از بازرسی گاهی اوقات می تواند منجر به اقدامات نامطلوب زنبورها شود، مانند کشتن ملکه یا فرار کل کلنی (ترک کامل کندو).

البته بازرسی ها مهم و ضروری هستند، اما مهم است که در انجام آن زیاده روی نکنید . با هدف بررسی کنید و در اسرع وقت وارد و خارج شوید. باز کردن کندو یک ابزار یادگیری است، اما تکان دادن بیش از حد می تواند برای زنبورها مضر باشد.

4. چند وقت یکبار باید کندوی عسل را بازرسی کنید؟
برای کندوهای مستقر، یک برنامه بازرسی معمول ماهانه است. برای کندوهای جدید هر 2 هفته یکبار در فصل گرم زملن مناسبی است. بسته به عوامل مختلف، زمان بازرسی را می توان با نیازهای کلنی های شما تنظیم کرد. به عنوان مثال، هر کندویی که مشکل خاصی دارد ممکن است نیاز به نظارت دقیق‌تری داشته باشد. کندوهای جدید هنوز در حال رشد و توسعه هستند، یا ممکن است یافته های جدید به بازرسی های مکرر نیاز داشته باشند.

5. چگونه می توان سوابق خوب کندو را نگه داشت؟
استفاده از دفترچه یادداشت برای ثبت سوابق در طول بازرسی در مدیریت زنبورهای عسل مفید است زیرا به شما امکان می دهد آخرین باری که نگاه کردید در کندو چه اتفاقی افتاده بود را به خاطر بسپارید. این به ویژه اگر بیش از یک کندو دارید مفید است، زیرا در غیر این صورت ردیابی شرایط ممکن است دشوار باشد. همچنین می توانید مجلات طراحی شده برای زنبورداری را امتحان کنید و شامل نکات بازرسی، تقویم و مکان هایی برای یادداشت برداری باشد.